فاین تذهبون؟

 
مهمترین ویژگی جنگ نرم، ملموس نبودن است...
نویسنده : - ساعت ٧:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/۱٧
 
رِییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: مهم‌ترین ویژگی جنگ نرم این است که برای بسیاری از افراد و حتی خواص ملموس نیست، برخلاف جنگ سخت که صدای انفجار آن، همه را بیدار می‌کند.
به گزارش سرویس دانشگاه برنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها "مأوا"، حجت‌الاسلام محمد محمدیان، رِییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جمع مسوولان دفاتر نهاد نمایندگی در قم اظهار کرد: پرداختن به" جنگ نرم" همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها در حوادث بعد از انتخابات تأکید کرده‌اند برای ما اولویت دارد.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب، دیده‌بان انقلاب هستند و از یک موضع کلان به تمام صحنه و جهان نگاه می‌کنند، گفت: در این نگاه کلان است که ایشان فرمودند "من صحنه جنگ را می‌بینم" و در دو دیدار دانشگاهی‌شان در ماه رمضان، ایشان تاکید ویژه‌ای بر توجه به این مساله داشتند.

محمدیان ادامه داد: موضوع جنگ نرم از نگاه رهبر معظم انقلاب جزء مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود و مهم‌ترین ویژگی جنگ نرم این است که برای بسیاری از افراد و حتی خواص ملموس نیست، برخلاف جنگ سخت که صدای انفجار آن، همه را بیدار می‌کند.

وی گفت: جنگ نرم به گونه‌ای است که حتی عده‌ای منکر آن می‌شوند و کسانی هم که قبول دارند، با گذشت زمان دوباره آن را فراموش می‌کنند، همانطور که  مقابل تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی نیز چنین شد.

محمدیان با بیان این که سخت‌ترین بخش جنگ نرم غفلت از آن است، تصریح کرد: بدون تردید خط اول جنگ نرم در دانشگاه‌ها است، بنابراین مسوولیت ما در این زمینه بی بدیل و بسیار سنگین است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یکی از ابعاد جنگ نرم را جنگ مذهب علیه مذهب خواند و گفت: درکشوری مانند کشور ما که ارزش‌های دینی بسیار مستحکمی دارد و مردم با تمام وجود ارتباط قلبی با دین دارند ، مقابله با مذهب راهی جز بهره‌گیری از نمادهای مذهبی ندارد.

وی افزود: جنگ مذهب علیه مذهب، همان حضور منافقان در جامعه اسلامی است. نقش منافقان استفاده از نمادهای دینی برای ضربه زدن به جامعه اسلامی است، لذا آشنا کردن نیروهای ارزشی و متدین دانشگاه با موضوع نفاق مهم‌ترین گام برای بصیرت و افزایش آن به شمار می‌رود.

رییس نهاد نمایندگی با اعلام این که همه معترضان را نمی‌شود جزء منافقان دانست، گفت: بسیاری از این‌ها جزو منافقان نیستند و البته ممکن است تحت تأثیر منافقان اقداماتی را انجام دهند.

محمدیان تصریح کرد: چند نکته در این موضوع مهم است اول این‌که اشتباهی در اصطلاح نفاق بعد از انقلاب اتفاق افتاد که کلمه نفاق و منافق از  کاربرد خود خارج شد.

وی افزود: سازمان مجاهدین خلق که در برهه‌ای شیوه نفاق را در پیش گرفته بود در سال 60 محارب شدند؛ یعنی رسماً با نظام جنگیدند و بعد هم در عراق و در کنار صدام با این ملت جنگیدند، اما این عبارت نفاق تا امروز هم روی آن‌ها باقی مانده است. بنابراین این امر باید تصحیح شود خصوصاً برای نیروهای ارزشی باید تذکر داده شود.

محمدیان با اشاره به تعریف نفاق گفت: نفاق از نظر قرآن یعنی شکاف بین قلب و زبان، ظاهر و باطن و تناقض بین گفتار و رفتار که در روایات هم فراوان آمده است. منافقان هم دو گونه‌اند، بعضی ها از اول ایمان نیاوردند، اما عده‌ای اول مومن بودند و بعد از مدتی ایمان خود را از دست دادند.

وی نفاق را مشکلی بزرگ دانست و افزود: حضرت علی(ع) ریشه نفاق را چهار امر می‌داند که دست به دست هم می‌دهد تا نفاق به وجود ‌آید. اول هوا و میل‌های نفسانی است که موجب نفاق می‌شود، دوم سستی کردن در امر دین و بی اهتمامی به مسایل دینی است، سوم خودبزرگ‌بینی و کبر است و چهارم زیاده‌خواهی و طمع نسبت به امکانات مادی است. این چهار مجموعه دست به دست هم می‌دهند و نفاق در دل ایجاد می‌شود.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: خطر ضرر نفاق در جامعه اسلامی به مراتب بیشتر از کفر و الحاد است و افراد منافق بیش از کافران به جامعه لطمه می‌زنند. در واقع نفاق معمولاً در خواص بیش از مردم عادی رواج دارد و عالمان دینی بیشتر مورد طمع شیاطین قرار می‌گیرند. از سویی مدیریت منافقان تحت سیطره شیطان است و این نکته مهمی است که آن‌ها هیچ‌گاه فرمانده نیستند و همواره پیاده نظام جریان نفاق هستند.

محمدیان با اشاره به حدیثی از حضرت موسی بن جعفر(ع) که می‌فرماید"عالم فراوان است، اما همنشین هر عالمی نشوید مگر این که عالمی باشد که این پنج ویژ‌گی در آن‌ها وجود داشته باشد"گفت: قطعاً ما هم مصداق این حدیث هستیم و اهل بیت در محیط کاری و دانشگاهیمان از ما این انتظار را دارند.

وی با اشاره به پنج ویژگی عالم گفت: عالمی که از شک به یقین دعوت می‌کند، دوم عالمی که از تکبر خارج و به تواضع دعوت کند، سوم عالمی که از ریا خارج و به اخلاص دعوت کند، چهارم عالمی که از عداوت و دشمنی و بر هم زنی بین افراد، به خیرخواهی به نزدیک کردن دل‌ها دعوت می‌کند و در آخر عالمی که از تمایل به دنیا و حرص به مال و مقام، به زهد و بی رغبتی و دل نبستن به دنیا دعوت می‌کند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این‌که اقتضای لباس روحانیت این است که مردم را به یقین، تواضع، اخلاص، نصیحت و زهد دعوت کند، گفت:  این‌که امام موسی کاظم(ع) می‌گوید دنبال اینگونه عالمان بروید، این‌ها عالمانی هستند که در عمل نشان می‌دهند، قطعاً انجام رسالت روحانیت و این مسوولیت سنگین بر عهده روحانیت قرار دارد، بدون هیچ تعارفی آن‌هایی که به این مساله اعتقاد دارند ما را جزو ورثه انبیا می‌دانند، آن‌ها چنین انتظاری را در مقام عمل و رفتار و بیان از ما دارند.